DE DISCUSSIEBIJEENKOMST OP 21 JUNI 2025 (TIJDENS GROENLINKS PVDA-CONGRES IN ROTTERDAM)

Voorzitter TL Titia van Leeuwen

Gespreksinleider  FL  Frans v.d. Loo

Panelleden           

MM      Marit Mai           Lid Europarlement

DH        Daniëlle Hirsch  Lid Tweede Kamer

MK        Max Koffi            Equal Trade Alliance (van, met en voor Afrika) 

Ruim 60 geïnteresseerden

Inleiding / context

TL en FL vertellen kort over de webinar-reeks die GroenLinks Milieunetwerk en PvdA Duurzaam sinds afgelopen november organiseerden. Daarin kwamen zeer uiteenlopende (ervarings)deskundigen aan het woord over aspecten van de energietransitie hier en in Afrika, alsmede over wat er nodig is voor een werkelijk gelijkwaardige energietransitie en samenwerking in het algemeen. De sprekers werden geselecteerd en uitgenodigd op basis van een voorstudie, die onder meer werd gevoed door interviews met uiteenlopende stakeholders. Alle bijdragen zijn verwerkt tot een Manifest. FL noemt het samenvattend “Weet je wel wat de achterkant van onze energietransitie is?”.

Het doel van de webinars, het manifest en ook deze discussiesessie is informatie en meningsvorming te leveren aan politici in Nederland en Europa, die besluiten nemen over handel en ontwikkelingssamenwerking met Afrika / Afrikaanse landen, in het bijzonder over Energie, Klimaat en Grondstoffen. Behalve de inbreng in het Europees parlement en bij de EU-AU-top later dit jaar, is ondertussen ook de insteek voor de landelijke verkiezingen relevant geworden.

Stelling 1. Gelijkwaardige energietransitie

Een gelijkwaardig partnerschap Europa-Afrika moet zich richten op een brede agenda met wederzijds belang:

  • op agenda-niveau: (Energie)Handel en Energietoegang / Groene industrialisering;
  • op projectniveau: Export en Lokale ontwikkeling 

Stelling:

Tweede Kamer en Europarlement: Sluit een Green Deal op de 25e EU-AU-top later dit jaar.

De prioriteiten van Afrika liggen anders dan die van ons. Daar komen als eerste Energy Access en (groene) economische ontwikkeling naar voren. 

Stelling 2. Groene Waterstof-import

  • Groene waterstofprojecten moeten voldoen aan een concrete ‘Just and Equal’-standaard, met als criteria ‘lokaal nut’, ‘groene industrialisering’  en ‘verantwoord ondernemen’. Stel zo’n J&E-standaard vast.
  • Stel importcriteria voor groene waterstof vast die voldoen aan de J&E-standaard.
  • Voeg groene waterstof toe aan het IMVO-convenant voor de hernieuwbare energiesector.

Stelling

Tweede Kamer en Europarlement: Stel importcriteria voor groene waterstof vast die voldoen aan de J&E-standaard.

Reacties op Stelling 1. Gelijkwaardige energietransitie

Korte inleiding door FL

De prioriteiten van Afrika zijn anders dan die van ons: Energie-Access en economische ontwikkeling.

Om die werkelijk te bedienen, is agendasetting nodig. Eerst op het niveau van een Green Deal, vervolgens op het niveau van projecten voor lokale ontwikkeling, waarbij SDG’s worden gehanteerd. 

DH is het eens met de in het manifest geschetste dilemma’s en sporen, en de noodzaak voor groene industrialisering en een grote sprong in de hoeveelheid beschikbare energie voor mensen in Afrika.

Toch zou het voor ons moeten beginnen met waar wijzelf de controle over hebben, namelijk het beperken van onze behoefte aan energie. Het is onze verplichting om zuinig te zijn, en geen geld meer te verdienen met fossiele energie. Welke bronnen kunnen we nog ontginnen, en hoe?

Een zorgpunt is dat de SDG’s te maken hebben met waarde(n), en dat de recente Handelsvisie van onze regering “NL moet kiezen” de voorrang geeft aan Weerbaarheid, Veiligheid en Welvaart. Voor de waarden geldt helaas ‘Nu even niet’.

MK vindt het beïnvloeden van de politieke agenda’s en verkiezingen voor een gelijkwaardige energietransitie tussen Afrika en Europa relevant. Maar het belangrijkst is de kwestie naar de praktijk te krijgen. We zouden Afrika niet alleen moeten beschouwen als leverancier, maar als mede-eigenaar van grondstoffen. Maar Afrika blijft maar arm en achterlopen. Dat is gek, want Afrika is rijk, en veel Afrikaanse landen zijn rijk!

We hebben een equal trade model nodig, waarbij er genoeg kapitaal beschikbaar is voor Afrika. 

MM herkent dezelfde dilemma’s in het Europarlement. Er is een lange tijd weinig aandacht besteed aan de materie, en nu zijn er grote uitdagingen. EU heeft grondstoffen nodig, maar heeft zelf weinig industrie om die grondstoffen op te werken naar wat we nodig hebben. Daardoor zijn er veel vieze activiteiten in ontwikkelingslanden. Dat heeft al veel schade veroorzaakt voor mensen, natuur en milieu. Denk aan de Bloedphone.

MM schrikt van de recente Handelsvisie van NL, die ook niet aansluit bij de visie van EU. Nederland wil heel veel voor zichzelf hebben, maar die hoeveelheid is er niet eens. Daarom moeten we eerst zuiniger worden, en daarna meer op voet van gelijkwaardigheid samenwerken en zakendoen. 

Neem het voorbeeld van Congo. De productie van grondstoffen is enorm gecorrumpeerd, en dat komt mede door ons, hoe wij hebben gehandeld. Met de bevolking als grote verliezer.

'Ik zie geen ander pad voor ons: diplomatiek, internationale politiek, waar kun je aanwezig zijn?'

MK heeft een basis-idee voor het verbeteren van de relatie en gelijkwaardig samenwerken:

“Wij delen de opbrengsten op jullie producten”.

Neem bijvoorbeeld koffie: de winst op alle verkopen van Ethiopische koffie en producten daarvan is 1 miljard. Maar Ethiopië heeft slechts een winst van 100 miljoen, op basis van 500 miljoen omzet.

MM brengt tenslotte nog een manier op waarop je kunt kijken naar de relatie. Afrika en Europa hebben zoveel gemeen, en we liggen dichtbij elkaar. Er zijn veel vergelijkbare waarden, zoals collectiviteit. We zouden organisch met elkaar kunnen samenleven.

Reacties op Stelling 2: Groene Waterstof-import

FL stelt voor om met alle pleidooien van zonet in gedachten, te kijken naar de kwestie van waterstof-import. Zou het een goede benadering zijn als Nederland naast eigen waterstofproductie (op de Noordzee) toch ook waterstof importeert, maar dan wel in de lijn van het project Hyphen Namibië?

Voor dat project komen de grote investeringen uit NL / EU, maar de regering van Namibië staat aan het roer. Ze hebben beleid, zetten een tender uit met uitgangspunten die zorgen dat Namibië actief partner is (joint venture). Er is een groot zonnepark voor waterstofproductie. Op veel aspecten wordt de opbrengst met Namibië gedeeld. 

Het realiseren van een immense energievoorziening in de Sahara is logisch, omdat er zon in overvloed is, en de beschikbaarheid van zonnepanelen is geen probleem. Dan kunnen we de groene energieproductie voor Afrika en Europa combineren met het ontwikkelen van infrastructuur in Afrika. 

Eerst komen enkele mensen uit het publiek aan het woord.

  • Vanuit een voorkeur voor een sociale benadering, met waarden als medezeggenschap, is er een kritiekpunt op het manifest. Het stuk is wel erg gericht op wat wij nodig hebben. Je zou die moeten ombuiten naar: ‘Wat hebben wij te bieden?’. Daarnaast is het maar de vraag of de keuze voor waterstof nu wel de juiste is. Zo zet China in op natriumbatterijen.
  • Een tweede inspreker onderschrijft het pleidooi voor de combinatie van halen en brengen. Een partnerschap waarin je elkaar aanvult kan zeker concurrerend zijn in de wereldmarkt. Je moet toch ook beseffen dat er niet alleen handel met ons is. Daarnaast zouden we ons kunnen inzetten voor de handel tussen diverse Europese landen en diverse Afrikaanse landen, én voor de handel tússen Afrikaanse landen. Als we bij die stromen en ketens van dienst kunnen zijn, maakt dat EU (en EU-landen) een interessante partner.
  • Een derde inbreng pleit ervoor om ons niet alleen op grote partners te richten, maar ook op middenniveau, en zeker ook op lokale gemeenschappen, tot en met burgerparticipatie. Veel mensen in Afrika leven onder enorme druk. Hier worden onze morele waarden aangesproken.

DH is het roerend eens met de constatering dat er veel mensen onder druk leven. Er zijn zo ontzettend veel voorbeelden geweest van mooie initiatieven en plannen, voor de ontwikkeling van grote steden, voor energievoorzieningen en de afgelopen periode voor waterstof, maar heel vaak bleken die achteraf slecht uit te pakken voor de mensen, tot aan rampzalig. Mensen zijn niet gehoord, slechts een beperkt aantal mensen had er werk aan, e.a.

De casus Namibië is een hoopvolle aanpak, maar het is erg specifiek. Veel andere projecten en overeenkomsten zijn erg anders. Ben dus voorzichtig met te positieve verwachtingen en conclusies.

Het komt niet vanzelfsprekend goed. Net als in NL, wordt er niet goed gezorgd voor de mensen in de gebieden waar geproduceerd wordt. 

MM bevestigd deze waarschuwing met een voorbeeldproject in Zuid-Afrika. Daar was de opzet om rondom de nieuwe economische activiteit andere activiteiten voor de omwonenden te ontwikkelen. De praktijk bleek heel anders dan de mooie projectplannen. De audit leverde op dat die lokale effecten teleurstellend zijn. Als je het echt meent om die wel te bewerkstelligen, moet je zorgen dat de bevolking meepraat en goed naar hen luisteren. We moeten de mens vóór de winst plaatsen. Dit staat overigens los van de techniek waterstof.

Ook MK moet helaas ook in die lijn concluderen. Hij kent een project in Ethiopië, waarbij een Eindhovens bedrijf betrokken is. Er wordt een techniek met ijzerpoeder ingezet voor de opslag en het transport van energie, naast waterstofproductie. China heeft kapitaal ingebracht, en heeft daarbij bedongen alle koffie uit het gebied te krijgen. Zo ontneem je mensen de kans om een eigen economie op te bouwen. 

Afsluitende conclusie

De intenties van  waterstof-projecten zijn prachtig zijn, maar dat de praktijk weerbarstig is.

Dat bevestigt de noodzaak van aandacht voor Just & Equal bij internationale samenwerking en handel betreft (duurzame) energie. Die oproep wordt gedaan aan de Tweede Kamer en het Europarlement. Een concreet aspect is het hanteren van scherpe importcriteria.

(Verslag Mieke Weterings)