De formule 7x11, dwz 7 sprekers die een inspirerend verhaal houden van elk 11 minuten - dit keer over hun activiteiten en ervaringen in of rond of voor lokale initiatieven - is rond. Niets kan jullie weerhouden om donderdag 14 maart naar het partijbureau in Utrecht te komen (Oude Gracht 312) waar vanaf 19.30 uur de avond start.

Nog even de sprekers op een rij (in willekeurige volgorde):

Simone Maarse van Energie-U

Energie-U is een vereniging van vrijwilligers in Utrecht. Ze  willen voor en met zoveel mogelijk Utrechters duurzame energie opwekken. In 2013 gaat Energie-U van start als lokale duurzame energie coöperatie. Stapsgewijs willen ze gaan leveren aan alle Utrechters die zelf onvoldoende energie kunnen opwekken. In eerste instantie zal veel van die energie nog van buiten de stad komen, maar stap voor stap gaan ze zelf meer opwekken en kunnen ze dus meer eigen energie gaan leveren.

Volkert Vintges, directeur Gelderse milieufederatie

De milieufederaties ontplooien zich steeds meer als stimulator en facilitator van lokale initiatieven. Ingegaan wordt op wat de milieufederaties doen, hoe dat gaat en wat men zelf de rol van milieufederaties vindt. Ook op de relatie met het samenwerkingsproject  Hier-opgewekt wordt ingegaan, als ook op de ervaring met aanpak en effecten van initiatieven waar milieufederaties mee te maken hebben.

Hanneke Sanders van Oregional

Oregional is de coöperatie van boeren in de regio Nijmegen en Arnhem. Ze verkopen producten van aangesloten leden rechtstreeks aan afnemers binnen de regio. Oregional heeft een breed assortiment verse en houdbare producten. Ze leveren niet alleen aan horeca en zorginstellingen, maar ook aan bedrijfscateraars en winkels.

Siward Zomer van ODE

ODE is sinds 1979 een landelijke vereniging van burgers en coöperatieve zelf-opwekkers vóór duurzame energie. Met de individuele leden en leden van de coöperaties zijn er ca. 12.500 aanhangers verenigd. Iedereen lijkt het er over eens dat onze wijze van energieproductie in toenemende mate belangrijk is. Siward heeft ervaring met projecten in onder meer Amsterdam en Lochem.

Ruud Grondel, wethouder te Diemen

Dan de politiek aan het woord, zowel vanuit eigen lokale initiatieven van de gemeente, als met initiatieven die binnen de gemeente van de grond komen. De politiek komt ook aan de orde waar juist de provincie Noord-Holland in bepaalde opzichten juist heel belemmerend werkt voor lokale initiatieven, als daar windmolens bij aan de orde zijn.

Marta Resink, van Transition Towns Transition Towns Nederland is een netwerk van groepen burgers in steden, dorpen of buurten, die aan de slag zijn om hun manier van wonen, werken en leven minder olie-afhankelijk, meer duurzaam en meer sociaal te maken. Piekolie, klimaatverandering en de hiermee samenhangende economische crises, zijn de belangrijkste drijfveren om in actie te komen.

Lot van Hooijdonk, Onderhandelingen SER en Permanente programmacommissie In de onderhandelingen met de SER  worden condities bepaald hoe Nederland duurzaam moet gaan worden en hoe snel. In de permanente programmacommissie zitten GroenLinksers bijeen die de kernwaarden van GroenLinks, zoals rond duurzame/groene economie en dus ook lokale initiatieven moeten verwoorden.

Geef je op en kom

Namens de voorbereidingsgroep van het milieunetwerk

Titia van Leeuwen

Milieunetwerk GroenLinks